מרכז לחינוך למגדר ומניות מיטיבה לצוותים חינוכיים, ניצה כהן מור

מרכז לחינוך למגדר ומניות מיטיבה לצוותים חינוכיים, ניצה כהן מור

ניצה כהן מור, גרה בקרית טבעון

פמיניסטית, מחנכת העוסקת במגדר, שפה ואומנות

ניצה מספרת על הפרויקט: 

שמי ניצה כהן מור, גדלתי במצפה רמון, וכיום אני חיה בקרית טבעון עם בת הזוג שלי וילדי. .

אני עוסקת בחינוך כמעט 30 שנה, עם גילאים מגוונים ובנושאים שונים הקשורים לאקטיביזם ותיקון עולם - שיוויון מגדרי, מיניות מיטיבה, קיימות ואקולוגיה. בשנים האחרונות אני מחנכת בתיכון 'דרור גליל' תיכון חברתי מקצועי, ומרכזת את נושא המגדר.

לאורך השנים הייתי שותפה והובלתי פרויקטים שונים כגון: תכנון והקמת שכונה אקולוגית בקיבוץ חקוק, והקמת "בית המעיין", בית חינוך לאהבת האדם והסביבה אף הוא בחוקוק. כמו כן במסגרת לימודי התואר הראשון שלי ריכזתי הקמה של פרויקט העוסק בסיפוריהן של נשים שעברו את השואה 'ייחודיות הגורל הנשי בשואה', אותו ניתן למצוא באתר של פוליטיקלי קוראת. במהלך השנים הדרכתי והנחתי סדנאות לנוער ולמבוגרים בנושאים הקשורים למגדר ומיניות מיטיבה וסדנאות העוסקות בקיימות ואקולוגיה. במהלך שנותי כמחנכת, במרחבים החינוכיים שונים, פורמליים ובלתי פורמליים, זיהיתי את הצורך העמוק של צוותים חינוכיים בהדרכה והנחייה סביב הנושאים של שיוויון מגדרי, מגדר ומיניות מיטיבה, בתוך עולם מורכב ולא מתווך שדרכו הם והן פוגשות את בנות ובני הנוער.

כמחנכים ומחנכות, אנשי ונשות חינוך נדרשים להתמודד מדי יום עם סיטואציות מגדריות ומיניות, אך במקרים רבים כלל אינם שמים לב לקיומן או חוששים מההתמודדות איתם שעשויה להיות מורכבת ולא נוחה. נכון להיום לא פועל באזור הצפון מרחב שמאפשר לצוותים חינוכיים מפגש, הדרכה והתמודדות לאורך זמן עם תכנים הקשורים למגדר ומיניות מיטיבה.

בהקמת מרכז זה אני מקווה לתת מענה איכותי, ספציפי ומותאם לבתיה"ס. אני שואפת שחוץ מהדרכה וחשיפה לידע, המרכז וההדרכה הניתנת דרכו, יאפשרו מרחבים של התלבטות, חשיבה משותפת ועשייה לצוותים החינוכיים. זאת, כדי לעזור להם להפוך את אקלים בתיה"ס למודע ואקטיבי ביחס למגדר, שוויון מגדרי ומיניות מיטיבה ושמרחביו והפועלים בתוכם יהפכו למרחבים של ביטחון וצמיחה עבור התלמידות והתלמידים ועבור נשות ואנשי הצוות ולמורות.ים.

בעידן מורכב זה, הפועל בתוך מגוון תפיסות פוסט פמיניסטיות, עולם שרווי ב'תרבות האונס' המוצף במידע לא מסונן, מרכז זה יעזור לחנך ולהדריך את המבוגרים ובעזרתם את התלמידים לעשות סדר, לברור ולבחור, להתבונן בעין בוחנת וביקורתית על 'אמיתות' כביכול ברורות מאליהן, ולדון בתפיסות לעיתים פוגעניות ומורכבות על מיניות ומערכות יחסים מתוך הרצון ליצירת חיים המבוססים על הסכמה, הקשבה, התחשבות ושימת לב לרצון האחר.ת ולרצון שלי.

מטרותיו של הפרויקט:

  1. הקמת מרכז חינוכי שיספק הדרכה, הנחיה וחומרים לצוותים חינוכיים שעובדים בחטיבות ביניים ותיכונים באזור הצפון, בנושאים של חינוך מודע מגדר ומיניות מיטיבה.
  2. הנחלת שיח מודע מגדר המוכן לעסוק במיניות מיטיבה במערכות החינוך העל יסודיות בצפון.
  3. יצירת רשת של נאמנות ונאמני מגדר אזוריים שיוכלו לקיים פעילויות חינוכיות אזוריות, ויוכלו להמשיך ולתמוך את התהליכים בתוך בתיה"ס.

 

במסגרת עבודתי כמחנכת במרחבים שונים הכוללים עבודה עם גילאים מגוונים וחינוך פורמלי ובלתי פורמלי, למדתי להבחין בצורך הדחוף של המחנכות והמחנכים בכלים להתמודדות עם נושאים הקשורים למגדר ומיניות. מתוך ההכרות עם הנושא וההבנה שכמעט לא קיים מענה עבור מחנכות ומחנכים לגילאי תיכון, נבעה ההבנה בצורך בהקמת מרכז אזורי הנותן מענה לצרכים אלה.  

תחום זה של הדרכת צוותים חינוכיים בנושאים הללו נמצא בחיתוליו, וכלל לא נפוץ באזור הצפון. הוא בד"כ מתקיים בתוכניות קצרות טווח או מפגשים חד פעמיים. אני מעוניינת ליצור מערכים תהליכיים וליווי לאורך זמן, שבעקבותיו התהליך יהפוך לבר-קיימא בתוך ביה"ס ולא הדרכה אינטנסיבית.

בנוסף, ברוב המקרים פעילויות הקשורות לנושאים אלה מגיעות לבתיה"ס ביוזמתם. המטרה היא שמנחות המרכז תהינה אלה שתצורנה את המגע הראשוני - 'להביא את הבשורה לשטח'. כמו כן, כיום, עלותן של פעילויות בנושאים אלה גבוהה ואנו מתעדות למצוא סבסוד כך שהפעילות וההנחיה ארוכת הטווח יתאפשרו לבתי"ס ממגזרים שונים. בנוסף,  ה'ספריה' או מרכז המידע שתיאסף כחלק מפעילות המרכז, יאפשר הנגשה של ידע הקשור לנושאים אלה. לבסוף,  השאיפה שלי היא שהתהליכים שיבנו עבור בתיה"ס השונים יהיו ברי קיימא, בין היתר בזכות הכשרת צוותי נאמנות ונאמני המגדר שיוקמו בבתיה"ס וימשיכו את התהליך והפעילות.

ההצלחה המרכזית שאפשר לסמן עד כה ביחס לפרויקט היא הקמת הפיילוט בתיכון "דרור גליל". הוא פועל זו שנה שניה וכולל: הקמת "צוות מגדר" בביה"ס, הדרכה של כלל המחנכים והמחנכות על ידי ועל ידי שותפי לצוות המגדר, הבאת סדנא ע"י מנחה חיצונית להדרכה לחינוך למגדר, הדרכה של המחנכות הספציפיות המנחות קבוצות מגדריות של חניכות וחניכים, וביסוס הפעילות הם החניכות והחניכים למפגשים שבועיים המוגדרים בתוך המערכת. השלב שאני נכנסת אליו כעת הוא  איתור גורמים אופציונליים לשיתוף פעולה, ארגון מאגר הידע והקמת דף פייסבוק שיהווה פלטפורמה למרכז. 

התוכנית ללימודי מגדר עבורי, היא מרחב להעמקה בחומרים וידע פמיניסטי - תאורטי ומעשי ותאוריה קווירית וכר למחקר. כמו כן, זו הזדמנות לפגוש נשים וגברים, מקבוצות שונות ומגוונות בחברה הישראלית, והעמקת ההבנה וההכרה בדומה ובשונה, ובצרכים והרצונות הדומים והשונים של נשים בקבוצות השונות תוך יצירת אפשרויות לשיתופי פעולה פמיניסטים מעניינים ורלוונטיים. חזון עתידי שלי הוא שכל העוסקות והעוסקים בחינוך ילדים, נוער ומבוגרים תעבור כחלק מהכשרתה סדנאות העוסקות במגדר ומיניות מיטיבה, ושהעבודה החינוכית ביחס לנושאים אלה תהיה מרכיב בסיסי בכל מרחב חינוכי כחלק מתהליך התחנכות של חיים בעולם.