מועמדות לפרס מאור, תשפ"ב

פרס מאור מוענק זו השנה השנייה לסטודנטיות לתואר שני במגמת מגדר בשטח, על פרויקטים מצטיינים באקטיביזם חברתי-מגדרי שיש להם השפעה על קבוצות שונות בחברה הישראלית. הסטודנטיות המועמדות מובילות יוזמות אלה במסגרת "החממה לאקטיביזם פמיניסטי", כחלק מהפרקטיקום לתואר שני. 

פרס מאור מוענק בזכות תרומתה של ד"ר ענת מאור, חברת קיבוץ נגבה אשר שימשה בעבר כמזכירת הקיבוץ, פעילת שלום וצדק חברתי-מגדרי. ד"ר מאור הייתה בעבר מרצה בתכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן וכיום היא חברת סגל במרכז האקדמי רופין ובאוניברסיטה הפתוחה. ד"ר מאור שימשה בעברה כחברת כנסת מטעם מפלגת מרצ, היא נציגת ציבור בבית הדין לעבודה בדימוס ומשמשת כיום יו"ר עמותת לילך. 

הפרויקטים הזוכים לשנת תשפ"ב: 

התחלה חדשה לנשים פלסטיניות בהובלת רודיינה שקיר-משעור

קהילת אחריות הורית לשוויון בהובלת חגית ארליך

הפרדת אישה מבן זוג רשום במס הכנסה בהובלת נילי בונה

ברכות לזוכות!

 

הפרויקטים המועמדים לפרס לשנת תשפ"ב: 

Me myself and I, פרויקט בהובלת נעמי גביש ואור תמירבני ובנות הנוער שיצטלמו בתערוכה יבטאו את קולה של החברה הישראלית וביניהם דתיות/ים, חילוניות/ים, ערביות/ים, להט"ב ובעלי/ות צרכים מיוחדים . תשובותיהם/ן של הנערים/ות יופיעו בצמוד לתמונתם/ן שתהיה מעין "תמונת פרופיל" שלהם/ן ויחד התערוכה תהיה מעין תמונת פרופיל של הנוער בישראל.

התחלה חדשה לנשים פלסטיניות מעל גיל 40, בהובלת רודיינה שקיר-משעור:  נשים פלסטיניות אשר התחתנו בגיל צעיר והקדישו את החיים שלהן למען ילדיהן ולמשפחה, מוצאות את עצמן בסביבות גיל הארבעים לאחר שהילדים גדלו, ללא מטרה או יעד אישי בחיים, מלבד להיות ביביסטר לנכדים או לדאוג לנקיון הבית. הן חסרות הכשרה מקצועית שתאפשר להן לצאת למעגל העבודה. הן חוות ריקנות גדולה בחייהן. הפרויקט מציע תהליך של מפגשים שבועיים לאותן נשים, במטרה לחשוף אותן למגוון נושאים שיחזקו את היכולות והכישורים האישיים שלהן ובמטרה לפתוח הזדמנויות חדשות בפניהן.  

קהילת אחריות הורית לשוויון בכפר סבא בהובלת חגית ארליך: קהילת אחריות הורית לשוויון היא קהילת הורים (אבות ואימהות) מהעיר כפר סבא בעלי מודעות מגדרית בספקטרום רחב, המעוניינים ומעוניינות לקחת אחריות אישית בהטמעת חינוך מודע מגדר בסביבה הביתית והמשפחתית. המרחב הקהילתי נועד לקבלה ושיתוף של מידע, למידה משותפת ויצירת שינוי אקטיביסטי בעיר. דרך הכנסת התכנים השוויוניים אל המרחבים המשפחתיים שלנו, אנו מאמינות ומאמינים שנצליח ליצור אדוות של שינוי חברתי וניצור מציאות ועתיד טוב יותר עבורנו ועבור הילדות/ים שלנו.

שוטטות פמיניסטית במרחב האורבני, בהובלת אינה גורשטיין: בסיורים שפיתחתי אני מציעה למטיילות ולמטיילים איתי להתבונן על העיר דרך עדשה מגדרית. לסיורים שבניתי תרומה ייחודית לשיח הפמיניסטי בארץ. הסיורים מציעים שוטטות פמיניסטית המשלבת הדרכה עירונית על היסטוריה, אדריכלות, אמנות רחוב וקולינריה עם נושאים של פמיניזם ומגדר ומותאמים לקהל רחב, לארגונים ועמותות. הסיור מאפשר התבוננות בהתפתחות המרחב העירוני מנקודת מבט פמיניסטית: האם העיר מתוכננת עבור כולנו? האם גברים ונשים חווים אחרת את המרחב העירוני? מהו תכנון עירוני מודע מגדר? דרך שוטטות פמיניסטית המשתתפים והמשתתפות ילמדו להתבונן על העולם כעל מרחב של יחסי כוח פוליטיים, על האופן שבו יחסי כוח מבנים את חיינו ומעצבים על המרחב הפרטי והציבורי כאחד.

קוד אתי למניעת הטרדות מיניות, פורום המשפחות השכולות, בהובלת עופרה ארז-גורןיצירת קוד-אתי דו-לאומי למניעת הטרדה מינית, המשלב את הנורמות המקובלות באוכלוסיית הרשות-הפלסטינית עם אלו המקובלות על החברה היהודית-ישראלית, לאור העובדה שלא לא נמצא קוד קיים המשלב את הערכים והמוסכמות הפלסטיניים עם אלו הישראלים. מטרת הפרוייקט היא לנסח קוד-אתי דו-לאומי למניעת הטרדה-מינית עבור פורום המשפחות השכולות תוך מתן ביטוי לערכי הארגון.

הפרדת אישה מבן זוג רשום במס הכנסה, בהובלת נילי בונה: היעדר הכרה באישה כישות עצמאית, מבחינת מיסוי, היא מקוממת. קידום ביטול החישוב המאוחד בדין הישראלי, כפי שהוא קיים משפטית ומעשית, יקדם שוויון בין המינים ויתן תמריץ חיובי לעבודת האישה במשק. הפרויקט מקדם את אימוץ את מודל ההפרדה שבו כל בן זוג ממוסה על הכנסתו בנפרד (מקובל כיום במרבית מדינות המערב). מודל כזה הוא מודל פשוט להפעלה, ועלותו למדינה נמוכה. מודל ההפרדה מנטרל את הפגיעות הקיימות בבני זוג המדווחים כיום בחישוב מאוחד. יש צורך במדיניות ראויה ושוויונית בין הנישומים השונים, כך שכלל הנישומים יישאו באופן שווה מהותית בעלות הנדרשת. על השינויים להגשים צדק חברתי ולקיים יעילות כלכלית.

סדנת חינוך למיניות בריאה במכינה פמיניסטית – "קמה", בהובלת לימור יחיאהפרויקט עוסק בחינוך למיניות בריאה במסגרת מכינה קדם צבאית לבנות, מכינה פמיניסטית שנפתחה השנה הנקראת מכינת 'קמה'. חוסר ידע מעכב ומשבש דרכי חיים, וכך גם הידע על מיניות נחוץ וחשוב לכל נער ונערה. בזכות רכישת הידע יהיו לנערות כלים להתמודד ולחשוב בעת קושי במהלך חייהן, עם יכולת טובה יותר להתמודד עם האתגרים השונים שהמיניות תביא בהמשך. חוסר ידע, וידע לקוי גורם לרתיעה וטאבו, אלו הם הדברים המעכבים ומשבשים בניית מערכות יחסים תקינה, בפרט בעניין המיניות שחולש על כל תחום בחיים.