דוקטורנטיות ובוגרות מספרות

התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן קיימת למעלה מ-20 שנה, במהלכן מאות חוקרים וחוקרות קיימו מחקרים פורצי דרך במסלולים לתואר שני ולתואר שלישי במגדר. להלן טעימה מהבוגרים.ות שלנו: 

חוסר ביטחון, ספק עצמי, בושה, אשמה וחרדה – רגשות המוקצים לבני מעמד העובדים. נשים ממעמד העובדים מתחברות לרגשות אלה, כחלק בלתי נפרד ממפגש ממשי או מדומיין עם בנות מעמד הביניים ועם המבט המעמדי השיפוטי, השולל את התנהלותן על כל היבטיה ובמיוחד את תפיסת האחריות האימהית. ד"ר סיניאל עתאמנה, בוגרת התוכנית, כותבת באתר של מכון ון-ליר על עוני, אימהות ורגשות, לקריאה נוספת על מחקרה של סיניאל ניתן לקרוא בקישור הבא

 

בשנת 2017 יצא הקליפ של הזמרת הבריטית דואה ליפה, "חוקים חדשים" (New-Rules), שבו הזמרת, יחד עם חבורה של נשים צעירות, מציגה ריקוד משותף ואינטימי. החוקים החדשים שדואה ליפה שרה עליהם מתארים מערכות יחסים חזקות בין נשים צעירות, מערכות יחסים המסייעות להן להדוף גברים מחזרים שעלולים להוות מקור לפגיעה. באחת משורות השיר ליפה שרה "אם את מתחתיו, את לא מתגברת עליו", ומצהירה בכך שמבני הכוח ברורים ומוכרים לנשים צעירות. הרצון לגבור על הגבר המחזר או הפוגע מצביע על הרצון לעשות היפוך במיקומי הכוח וכך לשנות את חלוקת התפקידים המגדרית בכל הנוגע לחיזור ולמיניות. הדוקטורנטית רחל לוי הרץ כותבת באתר של מכון ון-ליר על חינוך למיניות מיטיבה: מהסכמה מינית לאינטימיות

 

כאשר מדברות על היסטוריה של מאבקים לשוויון מגדרי, השיח יעסוק לרוב במאבקים שנעשו על מנת לשנות את מצבן ומעמדן של נשים הן ברמה החוקית והן ברמה החברתית בזמנים בהן נשים נחשבו לנחותות מגברים. אז איך נראה מאבק פמיניסטי כאשר שוויון לנשים לא רק מעוגן בחוק, אלא גם מהווה חלק מהאידאולוגיה הרשמית של המדינה? איזו צורה ילבש מאבק שכזה, שיוצא נגד התפיסה שנשים וגברים שווים בכל? בסוף שנות ה-70, מתנגדות משטר פמיניסטיות שפעלו בלנינגרד (סנט פטרסבורג של היום) ניסו לענות על שאלות אלה בדיוק. בוגרת תואר שני ודוקטורנטית התוכנית, אינה בלוס-קדוש, כותבת על פמיניזם מאחורי מסך הברזל בבריה"מ לשעבר

 

משה חג'ג', בוגר מגמת מגדר בשטח ומסלול להשלמה לתזה, על התוכנית ללימודי  מגדר: "התוכנית היא צוהר לחשיבה ביקורתית, מקדמת ומאחדת. הבית האקדמי שלי בשנים האחרונות. המקום בו אני יכול לתרגם את החוויות האישיות שלי לפרקטיקה חברתית. לחשוב ולהיות". לקריאה נוספת

 

ניצן כספי שילוני, סטודנטית במסלול השלמת תיזה בהנחיית ד"ר רונית עיר-שי, מתארת את התוכנית ללימודי מגדר כ"מרחב שבו מתאפשר לי לתרגם ולסווג את השדה האקטיביסטי שבו אני פועלת, כמו גם את החיים עצמם, לתובנות ולרעיונות תאורטיים". לקריאה נוספת 

 

מיכל עציון, דוקטורנטית בתוכנית בהנחיית ד"ר רונית עיר-שי וד"ר רבקה נריה בן שחר, מספר על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית מחזקת ומבססת את תפיסת עולמי הפמיניסטית. זאת באמצעות מתן תוקף מחקרי אימפירי  לתחומי תוכן רבים. התוכנית היא בית חם ליצירה כתיבה, הנותנת כלים מעשיים ומסגרת למחקר אמפירי מקצועי. החוקרות והחוקרים וכן הסגל מהווים משען ותמיכה מקצועית ומוראלית במסע האקדמי הארוך". לקריאה נוספת 

 

יותם בן מאיר, דוקרנט בהנחיית פרופ' דני קפלן, מספר על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר היא מקום המאפשר לי לפתח את כישורי המחקר שלי בכיוונים שאפילו לא חלמתי עליהם, לחשוב מחדש על אקטיביזם בכלל, ועל אקטיביזם של שינוי הסדר המגדרי, בפרט, ולחלום מחדש את האפשרות לעתיד אקדמאי – מקצוע שאני אוהב ועושה בו עבודה לא רעה, אך לא מצאתי בו את מקומי בעבר". לקריאה נוספת

 

ורוניקה ליון, דוקטורנטית בהנחיית פרופ' אורנה ששון-לוי וד"ר גילי הרטל, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית עבורי היא קלידוסקופ מגדרי לתוך החברה הישראלית המגוונת, חברות, השראה, אתגר, דוגמה לשילוב מצליח בין תאוריה ופרקטיקה פמיניסטית". לקריאה נוספת 

 

ד"ר לי-נוי גרין, בהנחיית ד"ר ענת הרבסט על מחקרה לקראת כנס ביכורי מגדר תשפ"ב: "מחקרה של לי-נוי מבקש לבחון את הכוחות התרבותיים והמוסריים שבבסיס האוריינות הפיננסית הנוגעת לפרישה, של נשים צעירות בישראל. הפרספקטיבה התיאורטית עליה נשען מחקר זה הינה של הכלכלה הפמיניסטית, והמסגרת התיאורטית ששימשה את הבסיס לניתוח במחקר, הינה 'סכמות תרבותיות-מגדריות. בשונה מהמודלים הכלכליים של האסכולות המרכזיות בדיסציפלינת הכלכלה, המחקר הנוכחי שעוצב לאור הפרספקטיבה התיאורטית של הכלכלה הפמיניסטית, התייחס למגדר כקטגוריה מרכזית בניתוח סוגיות כלכליות". לקריאה נוספת  

 

שרי פילאי גייגר, בוגרת המסלול המחקרי בהנחיית ד"ר גילי הרטל, כותבת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר היא מקום שלימד אותי שאני יכולה. ללמוד, לחלום, לכתוב, לבקר, לשאוף ולגדול. התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא מקבץ של נשים מדהימות וחכמות שפועלות באומץ כדי לערער על מוסכמות חברתיות שממשיכות לדכא ולהגביל נשים ואוכלוסיות מוחלשות בחברה. מרצות, נשות סגל וסטודנטיות שלא לוקחות את המציאות כמו שהיא, ופועלות לשנות אותה ברובד האישי החברתי והפוליטי". לקריאה נוספת 

 

עו"ד שירי אורון, בוגרת המסלול המשולב ודוקטורנטית בהנחיית ד"ר מירי רוזמרין, זוכה בפרסה נעמ"ת היוקרתי לשנת תשפ"א, מספרת על התוכנית: "התוכנית היא בית אינטלקטואלי, קרקע להצמחת שורשי אמונה חדשים לחלום, שיש תקווה בעולם לשינוי חברתי. זכיתי לפגוש ולהתוודע במהלך הדרך לצוות ניהולי ואקדמי מוכשר ואיכותי, וכמובן למנחה נדירה, ד"ר מירי רוזמרין, שפתחה לי צוהר לעולמות מאתגרים, ליצירה ולמחקר מרתק מאין כמוהו". לקריאה נוספת 

 

כתבה על ספרה החדש של ד"ר אילנה קוורטין, "כלואות", אשר מתפרסם בעקבות עבודת המחקר שלה על תפועת השתטלנות הקיצונית בזוגיות. 

 

ד"ר אפרת שקד חקרה בהנחיית פרופ' רבקה תובל-משיח ופרופ' משה בן-סימון את השתנות החוויה הגופנית-נפשית של נפגעות גילוי עריות המשתתפות בקבוצת ריצה קשובה. אפרת מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר אפשרה לי לחרוג ממסלולי החשיבה והפעולה המוכרים לי. קיבלתי הזדמנות לחפש ולמצוא את הדרך שלי לצמוח מהטראומה האישית. לאורך הדרך הרגשתי את האמון שנתנו בי, את הגב ואת החופש לחשוב ולפעול מחוץ לקופסא". לקריאה נוספת 

 

רואן כעביה, דוקטורנטית בתוכנית, מספרת: "המקום שבו באתי ללמוד על עצמי, על החברה שלי ועל העולם. המקום שמדייק לי את החיים שעברתי ונותן או יתן לי כלים להנגשת הידע שהחיים הבאים יהיו יותר שוויוניים למעני ולמען אחרות". לקריאה נוספת

 

ד"ר עודדה שרף, סיימה את עבודת הדוקטורט בהנחיית פרופסור דב שוורץ וד"ר רבקה נריה-בן שחר, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא מקום של סובלנות, עידוד ותמיכה המאפשרים מפגש של נשים ממגוון אוכלוסיות, להגשים מטרות מעשיות ואקדמיות כאחד. כעת משעתותיי בידי, אני מאמינה שאוכל לתרום ולאמן מתחילים – מתחילות בתחום המחקר האיכותני, ובתחום לאומיות ישראלית עכשווית". לקריאה נוספת 

 

הלה דלל, סטודנטית במסלול המחקרי בהנחיית ד"ר מירי רוזמרין, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר, לקראת הצגתה בכנס ביכורי מגדר: "אני מחוברת רגשית ואינטלקטואלית לתוכנית. באמצעותה נחשפתי לעולמות ידע שחיזקו את תפיסת עולמי הפמיניסטית. אלה, יחד עם חיבור רגשי עמוק לנושא, מעצבים את מסגרת התייחסותי לעולם ומאפשרים לי ליצוק משמעות להתנהלותי בתוכו". לקריאה נוספת 

 

אסתי וגה, דוקטורנטית בהנחיית פרופ' רבקה תובל-משיח, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר, לקראת הצגתה בכנס ביכורי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא חברות נפש, מעטפת אקדמית בטוחה, רכישת כלים ושפה לחוויה של היותי אישה בעולם. מפגש מאתגר לעיתים, המזמין בירור בלתי מתפשר עם הצטלבויות שונות של פמיניזם, חברה, דתיות ועוד". לקריאה נוספת 

 

רבית כהן, דוקטורנטית בהנחיית ד"ר מירי רוזמרין, לקראת הצגתה בכנס ביכורי מגדר, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר נתנה לי פרספקטיבה חדשה הן כאישה שאני והן כעו"ס שאני שואפת להיות.  בדיעבד, אפשר לומר שהגעתי לתכנית נאיבית משהו מתוך אמונה שנשים "יכולות הכל" והבנתי שהדרך לשם היא עוד ארוכה ועד כמה התפקיד שלנו בתוך הדרך הזו היא משמעותית. כמו כן, התכנית מאפשרת לי סקרנות, חקירה, הבנה של נושא שקרוב לליבי ולחיי ולעבור מסע של ממש". לקריאה נוספת 

 

נעמה גולדברג, דוקטורנטית בהנחיית פרופ' סופי וולש, לקראת הצגתה בכנס ביכורי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא בית אינטלקטואלי. אני חולמת לעתיד שיונחל  הרעיון שזנות היא טראומה מינית והמשך השעבוד הפאריארכי ולא עיסוק לגטימי". לקריאה נוספת 

 

ד"ר יעל בר צדק, בהנחיית פרופ' אורלי בנימין, לקראת הרצאתה בכנס ביכורי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר מהווה עבורי בית מקצועי. מקום להתפתחות, למידה ומחקר פורץ דרך בנוגע למשמעויות החוק למניעת הטרדה מינית". לקריאה נוספת 

 

הרב אודי פורמן, דוקטורנט בתוכנית בהנחיית ד"ר רונית עיר שי על מאמר לעבודת הדוקטורט שהתקבל לפרסום:"המאמר מנתח את פסקי הדין שניתנו בבית הדין הרבני האזורי בירושלים ובבית הדין הגדול לערעורים בנוגע לתביעה נגד הרב אבינר על רקע הטרדה מינית. המאמר טוען כי הטיה נרטיבית הובילה את שני הרכבי בתי הדין לאמץ את טיעוניו של אבינר, ולדחות את אלו של התובעת. בנוסף, ההטיה הנרטיבית השפיעה על הניתוח ההלכתי של המקרה, והובילה את בית הדין לדיון בהגנה שנותנת כביכול חזקת הכשרות לאבינר, ולמסקנה שמשמעות הגנה זו היא שדברי התובעת אינם אלא "דברי השמצה זדוניים". המאמר קורא לבית הדין להרחיב את הפרספקטיבה הנרטיבית שלו בכדי להימנע מן הסיכון שבהטיות מסוג זה". לקריאה נוספת 

 

נורית יעקובוביץ', דוקטורנטית בהנחיית פרופ' רונית קרק, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן: "התוכנית היא מקום  לביטוי של מה שאני מגדירה "הפמיניזם שלי", אפשרות לבטא את תפיסת עולמי מבלי להתנצל... מוצאת את ההוד שלי (hood  ), בהיכרות עם נשים מדהימות, במעגלים השונים. אני לא כותבת למגירה. עולים  במחקר נושאים מאוד מעניינים, חשובים, וגם ישימים ללימוד. מחכה לסיים ולשתף – גם בכתיבה אקדמית, לא רק".  לקריאה נוספת 

 

ד"ר תאיר תג'ר שפריר, בתוכנית בהנחיית פרופ' מיכל לבידור, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן: "התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן היא עבורי בית אישי ומקצועי, כר פורה להתפתחות ולצמיחה. אני מקווה להמשיך ולפעול במחקר ובעשייה לטובת שוויון וצדק חברתי. לעזור ליצור עולם טוב יותר עבור הילדות והילדים של כולנו". לקריאה נוספת 

 

ד"ר עפרה הנמן מספרת על התוכנית ללימודי מגדר, באוניברסיטת בר אילן: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא פרספקטיבה חדשה, למעשה כזו שהדהדה אצלי כל חיי, אך הפעם ממקום מוגדר ומובנה. התוכנית סיפקה לי ידע ומבט נוסף על כלל תחומי החיים והמחקר. הכרתי בתוכנית נשים מדהימות כל אחת מתחום או מרקע אחר אבל עם הבנה משותפת לגבי חוויות החיים שלנו כנשים והצורך להביען, להשמיע ולשנות את מערך הכוחות החברתי, התרבותי על מנת לאפשר שיח ותפיסות מגוונות יותר מהקיים". לקריאה נוספת 

 

הדוקטורנטית ענבל פרן-פרח, בהנחיית ד"ר אורלי בנימין, מפרסמת באתר YNET את מחקרה בנוגע לגברים צרכני זנות. לקריאה נוספת  

 

ד"ר אורית יעל על התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר-אילן: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא חוויה משנה מציאות. הייתי פמיניסטית גם מבלי לדעת שאני כזו, אבל התוכנית עשתה לי סדר בחיים. היא טלטלה את המציאות שלי כאשר הבהירה לי את יחסי הכוחות בחברה, הסבירה לי בצורה מדעית תהליכים חברתיים ומגדריים שהייתי מודעת אליהם. לא פחות חשוב, הכרתי חברות לחיים, ובניתי לעצמי בסיס מקצועי שמעניין אותי ומייצג אותי". לקריאה נוספת

 

ד" רננה רביצקי פילזר מייצגת את התוכנית ללימודי מגדר בטקס חלוקת תארי דוקטורט בנובמבר, 2020:

ד"ר רננה רביצקי פילזר, נובמבר 2020
 

ד"ר דוד שפרבר הוא מנהל התוכנית ללימודי תעודה באוצרות אמנות עכשווית במכון שכטר למדעי היהדות. שפרבר הוא אוצר, חוקר ומבקר אמנות עכשווית המתמחה באמנות יהודית ובאמנות הנוצרת בישראל ובוחן את הממשקים שבין אמנות ודת. לקריאה נוספת

 

ד"ר חגית שחר פרירא מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא בית למחשבות ורעיונות. הזדמנות לפגוש חשיבה מגוונת, עשירה, דתית/חילונית, סטרייטית/קווירית, שקוראת תיגר על תפיסות קיימות ומציעה חלופה קונספטואלית. נשים מעוררות השראה ואמיצות שלא חוששות "לשבת בשולחן" ולומר את דעתן ומקום שבו הצלחתי סופסוף לכתוב לחקור ולחבר בין חלקי החיים שלי. אני חולמת להקים מרכז שיאפשר לא/נשים לחקור את הדרך שלהם ואת החיבורים שלהם לעצמם ולאחרים/ות, שיהיה מבוסס על תפיסת "מקום לכולם/ן" ויתבסס על שיתופי פעולה ושותפויות פורצות דרך". לקריאה נוספת 

 

ד"ר ולריה סייגלשיפר מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא מקום שבו פגשתי נשים מעוררות השראה והתפתחתי מבחינה אקדמית. אני חולמת לעתיד לפרסם את הדוקטורט כספר, להמשיך לשלב בעשייה שלי את הידע ואת הפרקטיקות מהתיאוריה הפמיניסטית, להיות תמיד בתהליך של הרחבת הלב, חידוד הראייה ופיתוח אמפתיה". לקריאה נוספת