מסלול לתואר שני מחקרי
במסלול המחקרי תוכלו לחקור וללמוד באופן מעמיק על השפעת המגדר על חיינו החברתיים והאישיים.
ביצוע מחקר במסגרת תזה וכתיבת העבודה הסופית מהווים את גולת הכותרת של ההכשרה האקדמית ומפתחים מיומנויות אינטלקטואליות וחשיבה עצמאית. לימודי תואר השני במגדר יוצאים מתוך גישה רב-תחומית שמפגישה את הסטודנטים.ות עם תיאוריות, כלים וידע מתחומי הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, החינוך, יהדות ודתות ועוד.
למה כדאי לי ללמוד מגדר בבר אילן?
- עבודת התזה מספקת התנסות חשובה לפיתוח יכולות ניתוח, אינטגרציה, ארגון והובלת פרויקט עצמאי.
- בתוכנית ללימודי מגדר תמצאו מרצות ומרצים שמובילים בתחומם בארץ ובעולם. הכירו את נשות ואנשי הסגל שלנו
- הלימודים מתקיימים באווירה של קבלה ופתיחות, בסביבה רב תרבותית שמעודדת שיח פורה ומגוון דעות.
- במסלול המחקרי תוכלו לחקור נושאים חשובים ורלוונטיים ולזכות לליווי אישי ומקצועי מעצים מהמנחות והמנחים שבתוכנית.
בואו ללמוד לימודים משני חיים המעניקים כלים תיאורטיים ופרקטיים למחקר ולעשייה פורצת דרך!
ימים ושעות לימוד
הלימודים מרוכזים ביום לימודים אחד בשבוע, יום שלישי בשנה א' ויום רביעי בשנה ב'.
מבנה תוכנית הלימודים במסלול המחקרי - תואר שני עם תזה
התוכנית לתואר שני בלימודי מגדר עם תזה כוללת 17 ש"ש (34 נ"ז) והיא מורכבת מקורסי ליבה, קורסי בחירה, סמינריונים, סדנת מחקר לתואר שני וסמינר מחלקתי.
- קורסי ליבה - חובה 5 ש"ש (10 נ"ז): מטרתם להקנות ידע וליצור בסיס רחב להבנת מהות הדיון המגדרי בדיסציפלינות השונות ובמפגשים ביניהם. הקורסים עוסקים בנושאים הבאים: מגדר וחברה – מבוא לתיאוריות פמיניסטיות, תרבות ומגדר ומגדר ודת (יהדות ואיסלאם).
- קורסי מתודולוגיה 3 ש"ש (6 נ"ז): קורס מתודולוגיה פמיניסטית (הרצאה + תרגיל) בשנה א' וקורס מתקדם במתודולוגיה פמיניסטית (הרצאה + תרגיל) בשנה ב' .
- קורסי בחירה 5 ש"ש (10 נ"ז): ניתן לקחת קורסי בחירה מתוך היצע הקורסים במחלקה וכן ממחלקות שונות באוניברסיטה (בהתאם לנושא המחקר ובכפוף לאישור ראשת התוכנית ללימודי מגדר והמדור לתואר שני בבית הספר ללימודים מתקדמים).
- סמינריונים 4 ש"ש (8 נ"ז): חובות המסלול המחקרי כוללות כתיבת שתי עבודות סמינריוניות במהלך השנה השנייה ללימודי התואר. הסמינריונים ייבחרו מתוך היצע הסמינריונים של התוכנית ו/או האוניברסיטה (בכפוף לאישור ראשת התוכנית ללימודי מגדר והמדור לתואר שני בבית הספר ללימודים מתקדמים).
- אוריינות אקדמית לתואר שני ושלישי (חובה ללא ניקוד): הקורס מקנה מיומנויות אקדמיות נדרשות ללימודי לתארים מתקדמים.
- סדנת מחקר לתואר שני (חובה ללא ניקוד): כלים לביצוע מחקר אקדמי והכנה לכתיבת הצעת מחקר לתזה.
- סמינר מחלקתי (חובה ללא ניקוד): כשלושה מפגשי זום כל סמסטר. מפגש עם מרצים אורחים על מחקרים עכשוויים ודיונים חמים מהשטח
- עבודת המחקר תבוצע בהנחיה של מרצה בכיר.ה בתוכנית או ממחלקות אחרות (כפוף לאישור). יש למצוא מנחה עד סוף שנה א'. יש להגיש את הצעת המחקר לכל המאוחר עד סוף סמסטר א' של שנה ב'.
- מבחן גמר: בחינת הגמר תתבסס על עבודת הגמר (תזה) ועל הביבליוגרפיה ששימשה בסיס לעבודת המחקר.
תנאי קבלה
* תואר ראשון בהצטיינות (ציון ממוצע 86 ומעלה) בכל תחומי הלימוד.
* שאלון למועמד.ת הכולל הצהרת כוונות ורעיון לנושא מחקר.
* המלצה מלימודי תואר ראשון.
* גיליון ציונים של תואר ראשון
* קורות חיים
הזדמנויות תעסוקה
בוגרות ובוגרי התוכנית לתואר שני בלימודי מגדר משתלבים במגוון תפקידים משמעותיים ומובילים בארגוני החברה האזרחית, במגזר הציבורי והעסקי: טיפול וחינוך מודע מגדר, ייעוץ מגדרי (למשל יועצות לשוויון מגדרי), פיתוח מודעות מגדרית-ארגונית, תפקידי מחקר, אנשי חינוך בתפקידי מפתח, מנהלות ומנהלים, אנשי תקשורת ועוד.
מה הבוגרות והבוגרים שלנו מספרים?
מיכל עציון, דוקטורנטית בתוכנית בהנחיית פרופ' רונית עיר-שי וד"ר רבקה נריה בן שחר, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית מחזקת ומבססת את תפיסת עולמי הפמיניסטית. זאת באמצעות מתן תוקף מחקרי אמפירי לתחומי תוכן רבים. התוכנית היא בית חם ליצירה וכתיבה, הנותנת כלים מעשיים ומסגרת למחקר אמפירי מקצועי. החוקרות והחוקרים וכן הסגל מהווים משען ותמיכה מקצועית ומוראלית במסע האקדמי הארוך"
ורוניקה ליון, דוקטורנטית בהנחיית פרופ' אורנה ששון-לוי וד"ר גילי הרטל, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית עבורי היא קלידוסקופ מגדרי לתוך החברה הישראלית המגוונת, חברות, השראה, אתגר, דוגמה לשילוב מצליח בין תאוריה ופרקטיקה פמיניסטית".
ד"ר רונית קב, בוגרת מסלול הדוקטורט, מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר מילאה תפקיד משמעותי עבורי במהלך שנות מחקרי. תוכנית זו היוותה עבורי בית אינטלקטואלי. במגוון הקורסים שלמדתי במסגרת לימודי התואר השני והשלישי נחשפתי לתיאוריות ביקורתיות ממיטב המרצות. נהניתי מאווירה פלורליסטית אשר הצמיחה מרחב פורה לפיתוח רעיונות חדשים"