בוגרות מגמת מגדר בשטח, תשפ"ב
החממה לאקטיביזם פמיניסטי, תשפ"ב - שיאונה בורד, ענת הדר-כהן, לורן בן אפריים, רעיה מרי
החממה לאקטיביזם פמיניסטי, תשפ"ב - עופרה ארז-גורן, וורקי קסאי, אינה גורשטיין, שרה סולב
החממה לאקטיביזם פמיניסטי, תשפ"ב - נעמי גביש אור תמיר, לימור יחיא, שני טל
החממה לאקטיביזם פמיניסטי, תשפ"ב, רודיינה שקיר-משעור, נילי בונה, חגית ארליך
מוזמנותים להכיר את הפרוייקטים של הסטודנטיות המסיימות השנה את לימודיהן לתואר שני במגמת מגדר בשטח בתוכנית:
מסע אימהות ללא אם, בהובלת וורקי קסאי, וורקי מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר אפשרה לי ללמוד ולהכיר מה המשמעות של פמיניזם, הרחיבה את ידיעותיי וחידדה בעבורי את חוסר השיוון הקיים בחברה וכיצד הפטריארכיה עיצבה את מציאות חיינו בכל התחומים עפ"י תפיסות גבריות. כמו כן, זכיתי להתבוננות דרך הפריזמה של יחסי הכוח הקיימים בחברה וכיצד יחסים אלו משפיעים על קבוצות שונות בחברה הישראלית. קיבלתי ידע תיאורטי, הכוונה והדרכה שסייעו לי בפיתוח האקטיביסטית שבי".
התחלה חדשה לנשים מעל גיל 40, בהובלת רודיינה שקיר-משעור, רודיינה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "לא אשכח משפט ששמעתי מבוגרת לימודי מגדר: 'לימודי מגדר משנים חיים' . זה בדיוק זה, אני מרגישה בנקודת זמן זו שהחים שלי השתנו. אני אישה מלאה תשוקה לשינוי ויש לי הרבה רעיונות ליוזמות. בעבר התחברתי יותר ליוזמות קימות, היום אני מעיזה יותר לממש יוזמות שלי. חשוב לי להדגיש שלימודי מגדר - בבר אילן במיוחד - משנים חיים. כפלסטינית בפרט, הלימודים בבר אילן החזירו לי קצת תקווה שאיבדתי בחיים שלי במדינה. לעתיד אני חולמת שהנשים הפלסטיניות בנות 40 פלוס, בכל החברה, ולא רק בשפרעם, ישנו את החיים שלהן, ויעשו שינוי בעולמן, בתהליך של התפתחות, באמצעות לימודים, יציאה למעגל העבודה, או אפילו להתנדבות, ולא להמשיך ולהישאר בבית".
שוטטות פמיניסטית במרחב האורבני, בהובלת אינה גורשטיין: אינה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "זכיתי לשנתיים מרתקות, שהתחילו מהיכרות עם התיאוריות הפמיניסטיות ומונחי יסוד, בוקסים בבטן, כעס ושאלות מאתגרות שהוצפו מעל פני השטח. התכנים הלימודיים השפיעו הרבה מעבר לשעות הלימודים והעניקו לי משקפיים בלתי ניתנות להסרה באמצעותן אני מתבוננת על העולם. הלמידה על שינוי חברתי פמיניסטי תוך כדי עשייה והתנסות בשטח לצד בחינת העולם במקצועי שלי במבט מגדרי היווה עבורי ליווי אקדמי מגובה ניסיון מהשטח ואפשר לקדם את הפרויקט שלי".
קוד אתי למניעת הטרדות מיניות, פורום המשפחות השכולות, בהובלת עופרה ארז-גורן, עופרה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התכנית ללימודי מגדר היתה מטלטלת עבורי, למרות שנותיי הרבות, וניסיוני. האירה באור חדש את המציאות בה חייתי; את האפליה כנגד נשים, מזרחיות, ערביות ופלסטיניות, עובדות זרות, להטב"יות, תושבות פריפריה, בעלות מוגבלויות - שמתבטאת בחלוקת משאבים לא שוויונית, בקיפוח בתקציבי חינוך ובריאות. ידעתי כל זאת, אך לא ראיתי ולא הבנתי את התהליכים שיצרו את הפערים עד כמה הם עמוקים, ובמידה רבה הם היו שקופים לי. התכנית שינתה את ראיית המציאות שלי במידה ניכרת. חיזקה אותי. העירה בי ניצוץ עתיק של מחאה, שלא ניתן לכבות".
הפרדת אישה מבן זוג רשום במס הכנסה בהובלת נילי בונה, נילי מספרת על הפרויקט: "הפרוייקט מלווה בקשיים רבים. רשות המיסים היא גוף שמרן, שמאד קשה להביא לשינויים בו. חברי הכנסת והממשלה עסוקים באירועים הנמצאים ברומו של עולם, וגם ארגונים אקטיביסטיים מפוצלים ומבוזרים. עם זאת, נוצרו שיתופי פעולה העשויים לקדם את הנושא. כולי תקווה, שאכן תתקיים חקיקה אשר תביא לשינוי מודל המיסוי. נשים יוכרו כישות עצמאית במס הכנסה ויופרדו מ'בן הזוג הרשום'. החלום שלי הוא שפרוייקט זה יתרום לקידומן ומעמדן של נשים, מול הרשויות הממשלתיות השונות. הדרך עוד ארוכה והמלאכה מרובה".
קהילת אחריות הורית לשוויון בכפר סבא בהובלת חגית ארליך, חגית מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "אני אישה של שטח. הגעתי ללימודי התואר השני במגדר אחרי שנים של עשייה ואקטיביזם חברתי ופמיניסטי. הגעתי אל האקדמיה כדי להכיר לעומק וללמוד איך נשים עשו מהפכות לפניי. ללמוד על ההצלחות והכישלונות בהן נתקלו בעבר, כדי שאוכל לקחת את הידע ולתעל אותו לשינוי חברתי ופוליטי אמיתי שברצוני להיות חלק ממנו. החלום והמטרה הגדולה שלי היא בשינוי מציאות חיינו בכך שתאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו להיות ולחיות בשוויון ובחופש מלא. כמו גם כניסתן של עוד ועוד נשים אל מוקדי קבלת ההחלטות בכל רבדי החברה וההנהגות שלנו".
פיתוח יחסים חברתיים ושיפור תקשורת חברתית ובין תרבותית בין נשים לגברים, בהובלת מלאק אבו רזק, מלאק מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר בבר אילן ללא ספק הייתה מתנה גדולה עבורי שאפשרה לי להיות חלק מקבוצת נשים מעוררות השראה, ושואפות לשינוי אמיתי, וגם מרחב מקבל ונטול שיפוט שבו הרגשתי שאני יכולה להזדהות כפלסטינית מבלי לתייג אותי או להציע לי להיפטר מהזהות שלי, שזה דבר יוצא דופן. במהלך הלימודים, התחלתי להיחשף ליותר ויותר היבטים של מגדר, שלא הייתי מודעת להם. ככל שהתקדמה התוכנית, הבנתי שעצם הכרת אפליות מגדריות ותרבותיות ועצם המודעות שקיבלתי יחד עם הידע בתוכנית, הם שהפכו אותי לאקטיביסטית מיומנת יותר, מודעת יותר ומבינה את ההקשר הרחב של פעולותיי".
סדנת חינוך למיניות בריאה במכינה פמיניסטית – "קמה", בהובלת לימור יחיא, הפרויקט עוסק בחינוך למיניות בריאה במסגרת מכינה קדם צבאית לבנות, מכינה פמיניסטית שנפתחה השנה הנקראת מכינת 'קמה'. לימור מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "לתוכנית הגעתי לאחר קורס במיניות בריאה שעברתי בדלת פתוחה, חשתי שאני רוצה ללמוד ולהעמיק בנושאי המגדר יותר. בתוכנית קיבלתי משקפיים חדשות להסתכל על העולם והחברה ולשמחתי איני יכולה להסיר אותם שוב. הלימודים היו מרתקים, מעשירים ונוגעים בכל תחומי החיים. לעתיד, הייתי שמחה לראות שנושא לימוד מגדר ומיניות יכנס למערכת החינוך מהגיל הרך".
מרחב הכרות וקירוב לבבות לנשים יהודיות ופלסטיניות מישובי השרון והמשולש, בהובלת שיאונה בורק וענת הדר כהן, שיאונה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר היא בשבילי סגירת מעגל שהחל לפני כארבעים שנה כשהשתתפתי בקורס ללימודי נשים בהנחית מרשה פרידמן, קורס שבמידה רבה השפיע ועיצב את חיי ואת משפחתי. בעזרת המסרים שעופר האיש שלי ואני הפנמנו בקורס המכונן הזה, הקמנו משפחה המתנהלת בשיויון. בתוכנית ללימודי מגדר אני מעמיקה בתאוריות פמיניסטיות, מתמודדת עם שאלות של מוסר וזהות ופוגשת מרצות ועמיתות שמרחיבות את הידע שלי על א.נשים מקבוצות שונות בחברה". ענת מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "ההשתתפות שלי בתוכנית ללימודי מגדר היא עבורי מהלך טבעי וזורם שכיוונתי אליו. הפרספקטיבה והמשקפיים של התודעה המגדרית מלווים אותי שנים. פמיניזם ותודעה מגדרית הם לחם חוקי. אני מגדלת את ביתי ואת בני מתוך מודעות ותודעה מגדרית שרק הולכת ומשתכללת (או מסתבכת). שאלות של שוויון, של הסללה, האופן בו הבניות חברתיות מתרחשות, זרמי העומק, כיבוש, התודעה הכוזבת, מעמד, אתניות, אוריינטציה מינית, קיפוח, זכויות יתר ועוד ועוד הן שאלות שמהדהדות בחיי ובחיי המשפחה שהקמתי באופן יומיומי".
Like I Do, בהובלת שני טל, פלטפורמה לשיח פמיניסטי חדש על נישואים והקמת משפחה. שני מספרת על הפרויקט: "אני מאמינה שיש היום רצון גדול מאוד של נשים צעירות לעשות דברים מתוך התבוננות עליהם ובכלל יש התעוררות מעניינת בתוך קבוצות של נשים ברשת שמייצרות ידע חדש על נשים וחוויותיהן. הפרויקט LIKE I DO הוא הניסיון הפמיניסטי שלי לייצר הזדמנות לשיח חדש על חתונה, זוגיות והקמת משפחה. הידע שאני מחפשת קיים בתוך חוויות ותפיסות שונות של נשים צעירות והמטרה שלי היא לתת לו מקום ומסגרת".
Me, Myself, and I בהובלת נעמי גביש ואור תמיר, תערוכת צילומים נודדת של בני ובנות נוער בישראל. נעמי מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התכנית ללימודי מגדר עבורי היא האמצעי לבטא את מה שהרגשתי וחשבתי שנים רק לא ידעתי לשיים אותו. בית הגידול שלי היה לכאורה פטריארכלי, האב עבד, פרנס, ואימי קיבלה את פנינו בבית עם ארוחה חמה כל יום. היינו מסוג הבתים שבהם נאמר, חכי שאבא יחזור הביתה..אבל בסאבטקסט, יכולת להבין שמי שתגיד לאבא מה לעשות זו אמא. גדלתי על עצמאות אישית, התנהלתי כך, ומעולם לא חשבתי שאני פמיניסטית, פשוט כך צריך להיות". אור מספר על התוכנית ללימודי מגדר: "עבורי, התכנית ללימודי מגדר היא בעלת משמעות כפולה בחיי. ראשית, ברמה האישית שלי כגבר בעולם מעניין לי ומסייע לי להעמיק ולפגוש את עצמי מול החלקים הגבריים בי ומול החלקים הנשיים בי ובעיקר- התכנית סייעה לי לשחרר את ההתייחסות הדיכוטומית הזו. שנית, ברמת המאקרו התכנית העניקה לי ידע תיאורטי ושפה חדשה לדבר בה ולהתנהל בה בעולם החיצוני".
נבחרות בטיק טוק, בהובלת רעיה מרי, רעיה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר: "התוכנית ללימודי מגדר שימשה עבורי כחממה משמעותית וכציון דרך משמעותי להשתלבות בעשייה פמיניסטית. רכשתי ידע רב במהלך הקורסים וההרצאות וכן שיפרתי את יכולותיי האקדמיות באמצעות המטלות הלימודיות. זכיתי להכיר מרצות ומרצים, סטודנטיות וסטודנטים איכותיים ומעוררי השראה, ואני נהניתי מאוד מההווי החברתי במקום. החלום שלי לעתיד הוא לראות נשים חרדיות פורצות דרך ויוצרות שינוי חברתי בחברה שלהן למען חברה שוויונית והוגנת עבור נשים. השאיפה שלנו בארגון נבחרות לראות נשים חרדיות שזוכות להיבחר לתפקידים פוליטיים וציבוריים".
העלאת המודעות לחינוך מיני של נערות בדואיות, בהובלת שרה סולב, שרה מספרת על התוכנית ללימודי מגדר:"התוכנית ללימודי מגדר אפשרה לי להסתכל על הדברים בצורה ובאופן אחר. נתנה לי להרחיב את החשיבה שלי על האופן בו החברה מסתכלת ומגדירה אותנו, איך אני מגדירה את עצמי, למדתי הרבה דברים בצורה אחרת ממה שידעתי קודם. היא נתנה לי לקבל את האחר בצורה שונה. הרגשתי שבמהלך הלימודים אני מתפתחת כל יום ברמת החשיבה וההסתכלות על הדברים מזוויות שונות. החזון שלי הוא שהמעמד של הנשים הבדואיות ישתנה לטובה, שהנשים הבדואיות יממשו את עצמן ואת זכיותיהן, שיפחתו האלימות והפגיעות ושיהיה להן מקום במרחב הציבורי, בכנסת ועוד".