סדנת חינוך למיניות בריאה במכינה פמיניסטית – "קמה", בהובלת לימור יחיא

תיאור תהליך היזמות וההתקדמות בפרויקט

הפרויקט עוסק בחינוך למיניות בריאה במסגרת מכינה קדם צבאית לבנות, מכינה פמיניסטית שנפתחה השנה הנקראת מכינת 'קמה'. הרעיון להקמת מכינה פמיניסטית ראשונה, הוא רעיון פורץ דרך ובעל חשיבות עליונה עבור נערות.

הסדנה התקיימה פעם בשבוע, כל מפגש ארך כשעה וחצי. הסדנא כללה עשרה מפגשים בנושאים הבאים: מערכות יחסים בין אהבה להתאהבות, דימוי גוף, בחירת בן זוג ומהן נורות אדומות ביחסים, עונג והנאה, פורנוגרפיה ומאחורי הקלעים של התעשייה, פיזיולוגיה ואנטומיה של מערכות המין בנשים וגברים, מחלות מין ואמצעי מניעה, הכרות עם קהילת הלהטבי"ם. הסדנה לוותה בסרטים, דיונים והפעלות שונות שהבנות השתתפו.

הצורך שזוהה בשטח

חוסר ידע מעכב ומשבש דרכי חיים, וכך גם הידע על מיניות נחוץ וחשוב לכל נער ונערה. בזכות רכישת הידע יהיו לנערות כלים להתמודד ולחשוב בעת קושי במהלך חייהן, עם יכולת טובה יותר להתמודד עם האתגרים השונים שהמיניות תביא בהמשך. חוסר ידע, וידע לקוי גורם לרתיעה וטאבו, אלו הם הדברים המעכבים ומשבשים בניית מערכות יחסים תקינה, בפרט בעניין המיניות שחולש על כל תחום בחיים. לכל אדם יש צורך בבניית מערכת יחסים עם האחר.ת, כאשר הנערות יגיעו לבניית מערכת יחסיים עם הכלים הנכונים, תתאפשר להן אפשרות להתחלה טובה ובריאה ואפשרות להתמודד נכון עם הקשיים. חלק מהשיח של מיניות בריאה היא מניעת אלימות, חשוב לתת לנערות את הסמנים לזהות מקרים של אלימות ולדעת לעצור אותה, בין אם אצלן או אצל חברותיהן.

הרעיון לפרויקט

החינוך למיניות בריאה בישראל לקוי וחסר, אין תכניות מובנות ומסודרות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי לאורך כל שנות חינוך החובה. חסרה תכנית אחידה בכל המסגרות הלימודיות כשם שיש לימוד במקצועות חשבון ואנגלית, לדוגמא. מערכת החינוך מקצה לכך שעות ספורות לאורך 12 שנות הלימודים, שעות מעטות  ביחס להשפעה הרבה שיש לנושא זה על חייהם של הילדים.ות, נערים.ות בהווה ובבגרותם. מרביתם שואבים את הידע והסקרנות מערוצי תקשורת כגון אתרי פורנוגרפיה, ורשתות חברתיות המעבירים ידע לקוי הנתפס בעיניהם כנכון ומאומץ כנורמה. בחברות השמרניות הנושא נמצא בטאבו גדול יותר וזה משפיע רבות ובא לידי ביטוי בחייהם הבוגרים. הרציונל בבחירה להתמקד בנערות במסגרת מכינה, היא מתוך המחשבה לאפשר לנערות העצמה, וידע שילווה אותן להמשך חייהן הבוגרים. הכוונה היא לידע שעד עתה לא ניתן על ידי החברה. אני מאמינה שברגע שנערות יחשפו לפרויקט, הדבר יצור בהן ענין והן ימשיכו לחקור, לשאוף ולהשיג למען עצמן. הייתי רוצה לעורר בנערות מודעות כדי לאפשר להן כלים לממש את עצמן וליצור לעצמן חיים משמעותיים יותר.

קשיים ואתגרים מרכזיים

היה מאתגר ומעניין ליצור הפעלות שימחישו את הנושאים המיניים השונים וליצור דיונים מפרים. הפעילויות והדיונים סיפקו את סקרנותן של הבנות ובחלקן חידדו עבורי במה הן זקוקות לחיזוק ודגש. האתגר המשמעותי שהתמודדי אייתו הוא להעביר את נושא החברה הלהטב"ית ממבט של סטרייטית.

הצלחות ויעדים שהושגו

הסדנה במכינת "קמה" התקיימה במלואה לפי התוכנית וכעת יש תכנון לגבי המשך הסדנה בשנה הבאה תוך מיקוד ותיקון תכנים שעלו מהשטח. השנה התוכנית יצאה לפועל במסגרת פיילוט. שיתוף פעולה רצוי שיהיה עם גורמים מקצועיים כגון; רופאת נשים, מיילדת, פעילים בקהילת הלהט"ים. בפועל בסדנה שהועברה במכינת 'קמה' הייתה ללא מעורבות של גורמים מקצועיים. במקצועי אני מיילדת ולכן הצלחתי לשלב בין המקצועיות האישית שלי ותכני הסדנה.

יעדים עתידיים להמשך הפרויקט

המטרה העיקרית של הפרויקט היא שהבנות יחשפו לנושאים במיניות הרלוונטיים לחייהן כנערות, וזאת בהתאם להתפתחות הרגשית והפיזית שלהן. יעד נוסף שעומד בפרויקט זה שהנערות יוכלו להרחיב את נקודת המבט על סוגיות חברתיות ומגדריות בהקשר לתפיסת מיניות האדם. היעד העתידי להמשך הפרויקט והרחבתו הוא ליצור מערך של סדנאות זהות ותואמות מגדר ודת, ולהגיע איתם לכל המכינות הקיימות בארץ. הסדנה צריכה להיות אחידה בנושאיה אך מותאמת לאוכלוסיית היעד.

לימור מספרת על התוכנית ללימודי מגדר:

"לתוכנית הגעתי לאחר קורס במיניות בריאה שעברתי בדלת פתוחה, חשתי שאני רוצה ללמוד ולהעמיק בנושאי המגדר יותר. בתוכנית קיבלתי משקפיים חדשות להסתכל על העולם והחברה ולשמחתי איני יכולה להסיר אותם שוב. הלימודים היו מרתקים, מעשירים ונוגעים בכל תחומי החיים. לעתיד, הייתי שמחה לראות שנושא לימוד מגדר ומיניות יכנס למערכת החינוך מהגיל הרך".

 

לימור יחיא, גרה בחיפה, אמא לחמישה ילדים, מיילדת מזה עשרים שנה בבית חולים רמב"ם.

בוגרת תואר ראשון בסיעוד. בעלת תעודת IPPF להנחיית קבוצות במיניות האדם.