אסף גפן, בוגר מגמת מגדר שטח
במהלך העשור האחרון שבו אני עובד כמורה בבית ספר שש שנתי עם נערים, בגילאי 13-18 (חט"ב + חט"ע) בולט לי מאוד החוסר בשיח עם נערים על גבריות, תפיסות חברתיות-תרבותיות שנוגעות בגבריות, ההשלכות שלה ואיפה הדבר הזה פוגש אותם. בכלל במערכת החינוך הפורמאלית בגילאים הללו עם הבנים אין כמעט שיח על גבריות ,מגדר, הקשר ביניהן וההשלכות שלהם אחד על השנייה. כגבר שעוסק בתחום, הקשר מאוד ברור, בעיני חלק משמעותי מהיכולת ליצור שינוי ולהתקדם לשוויון מגדרי הוא שגברים יהיו מעורבים בתהליך והרבה מכך תלוי בשיח בגילאים הללו על הנושאים הללו כדי ליצור שינוי ושיח על תפיסות חברתיות-תרבותיות שעדיין מובילות בקרב גברים ומעכבות את הסיכוי למעורבות שלהם במאבק לשוויון מגדרי.
המחשבה על הפרויקט התגבשה אצלי דרך ההכרות והמעורבות הפעילה שלי מפעם לפעם בעמותת אסל"י (ארגון סרט לבן ישראל) אשר פועלת מהזווית הגברית במאבק אל מול אלימות כלפי נשים. אחת המחשבות שעלתה בי מתוך הדברים המיושמים בעמותה היא החשיבות של הכנסת גברים להיות מעורבים בכלל בשיח ובשדה המגדרי על הפנים השונים שלו. מתוך הניסיון האישי הכואב שלי הבנתי שכדי ליצור שיח ומעורבות גברית צריך להתחיל את המהלך בגילאים הצעירים ולא בגילאי העשרים בו כבר תפיסות על גבריות, מגדר ומה שביניהן מקובעות ומעוצבות , דבר המקשה על שינוי שלהן בקרב גברים בגירים.
הפרויקט התחיל להתגבש פחות או יותר מאמצע שנה א' של התואר. בתחילת הדרך בעיקר התחלתי לעשות מיפוי של הצורך בפרויקט והאם קיימים פרויקטים דומים אליו. נחשפתי לתוכניות מאוד ספורות בעיקר זו של ד"ר ירון שוורץ בבית ספר הרטמן לבנים בי-ם, מעט תוכניות ממוקדות של 3-4 מפגשים כמו שקיימות במחלקת החינוך של אסל"י ובפן טיפה שונה תוכניות "שגרירים צעירים" של מרכזי הסיוע שיותר נוגעות בצד של זוגיות, מיניות ומניעה של פגיעות מיניות. השנה במסגרת העברת הדרכות חינוכיות של מרכז הסיוע, זכיתי להוביל קבוצה כזו של תלמידי י' בבית ספר בית ירח, שהוא התיכון האזורי במועצה האזורית של עמק הירדן בה אני מתגורר.
כאשר עשיתי בעזרת מנחות התוכנית מיפוי, הבנתי כי המקום הנכון להתחיל בו בפרויקט הוא בית הספר בו אני עובד ובו אני מכיר את הנפשות הפועלות בו היטב. התחלתי תהליך אל מול הרכזת החברתית של בית הספר שגם מלמדת את תחום המגדר כחלק ממגמת פסיכולוגיה וסוציולוגיה ולכן ידעתי שיכולה להיות שותפה טובה לקידום הפרויקט בין כותלי בית הספר. קבענו פגישה עם מנהלת בית הספר שגם איתה יש לי היכרות טובה, אך לא הייתי בטוח עד כמה תשמח לקדם את הרעיון. לשמחתי, היא נתנה לי אור ירוק להתקדם ואף הציעה כפיילוט לשנה הבאה לפתוח את השיח על גבריות ומגדר עם הבנים בשכבה ט', במסגרת שעתיים שבועיות של קורסי בחירה שיש להם מובנים במערכת.
קשיים ואתגרים מרכזיים בפרויקט:
1. מיקוד קהל היעד בשלב הראשוני של התוכנית מבחינת גילאי המשתתפים בקבוצה.
2. מציאת והתאמת התכנים שרלוונטיים לקבוצה.
3. שכנוע הגורמים הרלוונטיים בבית הספר בו אני עובד בנחיצות הפרויקט והשיח שהוא מזמן עם נערים.
עד כה, בניתי 4 מפגשים כפיילוט, אותם אני מעביר לקבוצת נערים באחת מכיתות י' בבית הספר, בתיאום עם המחנכת שלהם ששמחה לשתף איתי פעולה וראתה את הצורך בכך. במקביל, קיבלתי אישור והכרה מצד מנהלת בית הספר בו אני עובד ליצירת תוכנית שתמלא מחצית לימודית שלמה בשאיפה שבכל מחצית תהיה לי קבוצה של בנים בכיתה ט' שתעבור אותה.
יעדים עתידיים להמשך הפרויקט
1. לבסס את הפרויקט בתור התחלה בתוך מסגרת קורסי הבחירה לנערים בשכבה ט' בשנה הבאה ולייצר אתם שיח על גבריות , מגדר ומה שביניהן במטרה לעורר מחשבה ומודעות אצל מי שיבחר להשתתף בו.
2. לייצר קבוצות של "שגרירי גבריות ומגדר" בבית ספר בקרב נערים שיבחרו לעבור את הקורס ולהעמיק בנושא. ליצור תוצר לכל סוף קורס שיעביר מסר לנערים נוספים בבית ספר.
3. לבסס את השיח על גבריות, מגדר ומה שביניהם כתוכנית שנתית מובנית במערכת בבית הספר החל מכיתה ז' ועד סוף כיתה יב', עם תכנים מותאמים לכל שכבה.
התוכנית ללימודי מגדר עבורי היא פתח להעמיק ולקבל ידע בתחום שמעסיק אותי בשנים האחרונות מאוד, דווקא מהזווית הגברית שלה. התוכנית מאפשרת לי לקבל ידע אקדמי רלוונטי שהיה חסר לי בתחום ובנוסף לכך גם נותנת לי כלים משמעותיים וליווי בתהליך יצירת פרויקט השטח המעשי שבעיניי הוא הליבה והסיבה המרכזית שבחרתי במגמת השטח בבר אילן. בעתיד אני מקווה להצליח לייצר שיח אחר ושונה כבר מגילאי בית ספר יסודי והגן, להצליח להפוך גברים לשותפים במאבק לשוויון מגדרי מתוך הבנה שהם ירוויחו ממנו לא פחות מאשר נשים ולשבור את התפיסה של גברים רבים שזו "מלחמת מינים".
אסף גפן, בן 39, נשוי ואבא לבת 10 ובן 7.5 (שתי הסיבות העיקריות לבחירה שלי לנסות לייצר שינוי ביחסים המגדריים בין המינים), במקור מקיבוץ גבע בעמק יזרעאל וכיום חי בקיבוץ מסדה בעמק הירדן.
את הניסיון האקדמאי בתחום המגדרי אני רוכש בשנתיים האחרונות במהלך הלימודים התיאורטיים.
בתחום האקטיביסטי, אני נמצא בשדה מעט יותר כאשר בעבר ולשמחתי חזרתי לכך בהווה אני מעביר הדרכות חינוכיות בין השאר גם לנערים מטעם מרכזי הסיוע שנוגעות בחלק מהתכנים שעליהם אני רוצה לדבר בפרויקט השטח שלי. בנוסף, בשנים האחרונות לוקח חלק התנדבותי בפעילויות שטח של עמותת אסל"י להעלאת המודעות והמעורבות בקרב גברים במאבק אל מול האלימות כלפי נשים.
תאריך עדכון אחרון : 16/05/2023