סיגל אופנהיים שחר
מרצה

ד"ר סיגל אופנהיים-שחר

טלפון
דוא"ל
sigaloss@gmail.com
שעות קבלה
בתיאום מראש.
תחומי עניין
נערות במיקומי שוליים,אזרחות פעילה
    קורות חיים

    http://sociology.biu.ac.il/node/1527

    CV in English after Hebrew

    השכלה

    תואר

    שם מוסד

    תוכנית\ חוג

    שנת סיום

    תואר שלישי-PhD

    אוניברסיטת בר אילן

    תכנית ללימודי מגדר

    2012

    תואר שני- M.A

    אוניברסיטת בר אילן

    תכנית ללימודי מגדר

    2008

    תואר שני- M.A

    לסלי קולג'

    הנחיית קבוצות בשילוב הבעה ואומנויות

    2002

    תעודת הוראה

    אוניברסיטת באר שבע

    פילוסופיה לחטיבה עליונה

    2000

    תואר ראשון-B.A

    אוניברסיטת תל אביב

    פילוסופיה כללית וספרות כללית

    1988

     

    Academic Education

    2012: Ph. D - Gender Studies. Bar-Ilan Un

    Thesis:  "Extra Assistance" Adolescent 'at risk' Girls Improving their Occupational efficacy.

     

    2007: M.A. – Interdisciplinary Studies, Gender Studies Program, Bar-Ilan Uni.

    2002: M.A. – Social Phycology. Lesley College.

    Thesis – Group Facilitation-Androgynous Leadership.

     

    1999: Teaching Diploma – high school philosophy, Ben Gurion Uni.

    1988: B.A. Comparative Philosophy and General Literary Theory, Tel Aviv Uni.

     

    ניסיון אקדמי

    2010-

    הוראה התואר שני ושלישי- אוניברסיטת בר אילן- התוכנית ללימודי מגדר; החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה

    2014-2018

    מחקר פעולה והדרכה פדגוגית במכללת לוינסקי, בית ספר לחינוך.

    2017-

    הוראה וליווי דיסרטציות בהביט האיכותני, בית ספר לחינוך, תואר שלישי אוניברסיטת בר אילן

    2017-

    הוראה במכללה האקדמית אונו- תואר ראשון ושני, בית ספר לחינוך.

     

    Professional-Academic Experience

    2017-               Ono Academic College – Lecturer at School of Education; MBA Program.

    2014 –2017      Levinsky College of Education- Research Fellows.

      2010 –            Bar-Ilan University- Teaching Fellows at the Sociology and Anthropology Department; the Gender Studies Program; school of Education.

     

     

    מחקר

    מגדר, סוציולוגיה, חינוך, נערות מאוכלוסיות מתויגות, חוללות מנהיגותית, פדגוגיה פמיניסטית, תהליכי התערבות שתפנים, הנחיית קבוצות ותהליכים, גבריות רעילה, מתודולוגיות מחקר איכותני.

    Main Research topics

    Feminist and Narrative Pedagogy.

    Intervention processes with stigmatized Communities

    Girlhood studies.

    Toxic masculinity.

    Feminist leadership

     

    Main Teaching topic

    Non-traditional pedagogy - feminist, Narrative, informal and unformal.

    Intervention processes that trying to bridge over distrust and social distance (ethnic, gender, class, national, religious).

    Social - educational work with youth, especially "at risk" (Intersectionality), in order to enhance self-efficacy.

    Group facilitation, team processes, conflicts and leadership.

    Feminist leadership.

    Qualitative research

    Organization, Diversity, equality, and management

    קורסים

     

    קורסי  הוראה- 2017

    התוכנית ללימודי מגדר- התכנית לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה – בית ספר לחינוך

    ·         חיזוק מיומנויות רכות בתוך הקשר קבוצתי- הנחיית תהליכים צוותים וקבוצות סדנא שנתית כוללת תיאוריה ופרקטיקה- שנה שנייה תואר שני- חוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה.

    ·         פוליטיקה של תהליכי העצמה פמיניסטית, קורס בחירה תואר שני.

    ·         'Girlhood studies' כל מה שרצינו לדעת על נערות, וכיצד העולם נחווה מנקודת מבטן, מיפוי שיחים בשדה הבינתחומי. סדנא מרוכזת, התכנית לימודי מגדר, תואר שני, שנה שנייה.

    ·         'חוללות מנהיגותית' (Leader ship efficacy) במבט מגדרי- קורס מרוכז, תואר שני שנה שניה, התכנית ללימודי מגדר.

    ·         מתדולוגיה איכותנית בחינוך –קורס מתקדם  למסטרנטים.

    ·         מאפיסטמולוגיה לפרקטיקה בחינוך- מתודולוגיות איכותניות לדוקטורנטים.

    פרסומים

    ספרים

    אופנהיים - שחר, ס. (2019). נתערב שתצליחו -התבוננות מחודשת בהנחיית תהליך התערבות, בקרב נערות מאוכלוסיות מתויגות. תל אביב : תמה, מכון מופת. 140 עמוד.

    פרק בספר-

    Oppenhaim-shachar, S. (2017). 'Becoming a "Good men", is a feminist issue', in ".” Ed, G. Bonifacio, Global Currents in Gender and Feminisms: Canadian and International Perspectives, England: Emerald Press. 237-250.

    ספר בתהליך עריכה-

    אופנהיים-  שחר, ס. מבט נוסף על כוח נערות ומנהיגות. תמה מכון מופת.

    פרקים בספר בתהליך עריכה

    אופנהיים שחר ס', ברנט א'. (בפרסום) מי אנחנו שנדבר עם ההורים?", מגבלות בהכשרת גננות לקשר מיטבי עם הורים, התנסות של סטודנטיות בדיאלוג עם הורים כהזדמנות לחשוף את מורכבות השיח " בתוך "תקשורת הורים-מערכת החינוך", בעריכת גילת א' וטבק ע'. מכון מופ"ת: תל אביב.

     

    ברנט א', אופנהיים שחר ס' (בפרסום) 'אירוע יוצא דופן' כחלק מדיאלוג במרחב רב משתתפים,  שילוב של פדגוגיה נרטיבית בתהליכי הכשרת מורים, בתוך "פדגוגיה נרטיבית- סיפור של הוראה" בעריכת דביר נ' וגדרון א'. מכון מופת: תל אביב.

     

     

    Oppenhaim- Sahachar, S. Good Girl- Israeli Ethiopian Girls Negotiate their Blackness. In Living like a girl - Agency, social vulnerability and welfare measures in a European context. Maria A. Vogel & Linda Arnell (Eds.). Oxford, New York: Berghahn Books

     

    Oppenhaim-Shachar, S Developing feminist leadership mindset as a way to reclaim power- Moving from Power that takes over towards power that can harness actions, In Handbook of Gender and Educational Leadership. (Eds) Pontso Moorosi, Victoria Showunmi, Charol Shakeshaft, Izhar Oplatka.  London: Bloomsbury publishing

     

    פרק בשיפוט-

    אופנהיים – שחר, ס. והישריק, מ. התנגדות רבת פנים- חרדיות מנהלות משא ומתן מגוון בין שמרנות למודרנה. בתוך קובץ מחקרים: חרדים בישראל – בין שמרנות להשתלבות בעריכת שלומי דורון ואסף מלחי.

     

    מאמרים-

    אופנהיים- שחר, ס.( 2016) "את אולי שחורה אבל לא שחורה כמוני", השוואה בין אופני 'עשיית זהות' אתנית בקרב נערות מאוכלוסיות מתויגות כדרך להדוף או להיעתר לתהליכי התערבות של הנגשת תמיכה, לקראת עתיד תעסוקתי אופטימי. סוציולוגיה ישראלית. יז 2, 7-28.

     

    אופנהיים שחר, ס. ובנימין, א. (2016). דרכים למניעת תגובות הימנעות וויתור, בקרב נערות מאוכלוסיות מתויגות המשתתפות בתהליך סדנאי לחיזוק 'חוללות תעסוקתית'. מפגש, כרך כ"ד, גיליון, 43, 39-57

     

    אופנהיים- שחר, ס. מ"נא לגעת" ל"נא לדעת": מעקב אחר עבודת גבולות ביחס למושג "גבר גבר" בקרב צעירים בקהילת פיק-אפ. מגמות, 52 (2) 45-76.

     

    אופנהיים שחר, ס. ".....והכי חשוב חברים, תמיד תזכרו 'לסגור עסקה'" כיצד שפת הפיק- אפ מקדמת 'תרבות אונס'. שפה וחברה, 10 (2). 53-71.

     

    אופנהיים- שחר, ס',  (2019) ״אני בטוח אהיה מט״בית, גם אימא שלי מט״בית, אולי זה אצלנו הגורל״: זהות תעסוקתית איכותית בקרב נערות אתיופיות בשוק עבודה ממוגדר ומגזיע. סוגיות חברתיות בישראל , 27 , עמ׳ 69-43 .

     

    אופנהיים שחר- ס'. (2020) אמון וחשדנות בקרב סטודנטיות חרדיות שלומדות במכללה חילונית. החינוך וסביבו. כרך מ"ב, 93-119

     

    Oppenhaim-Shachar, S. (2014). Sense of Entitlement and Extra Feminist Assistance, Hagar Studies in Culture, Policy and Identities Vol. 11 (2). 60-82.

     

    Oppenhaim-Shachar, S. & Benjamin, O. (2016). Adolescent Girls' connectivity in an Occupational-Efficacy Workshop: Understanding Avoidance. Journal: Woman's Studies International Forum. 57 38–47

     

    Oppenhaim-shachar, S., (2017). Pedagogical Credo Based on Feminist Pedagogy as a Way to Voice Personal Identities.  In Educating for change -The European Conference on Education, Organized by The International Academic Forum- Iafore, issn: 2188-1162. 129-137

     

    Oppenhaim-shachar, S., (2017). “…How am I going to pass this ‘audition’?” Under what conditions can second-generation Israeli Ethiopian immigrant adolescent girls, respond to a dialogue inviting them to promote their occupational aspirations? Gender & Education. 31 (8), 1077-1092.

     

     

    Oppenhaim-shachar, S., (2017). “…How am I going to pass this ‘audition’?” Under what conditions can second-generation Israeli Ethiopian immigrant adolescent girls, respond to a dialogue inviting them to promote their occupational aspirations? Gender & Education. Vol 31 (8), 1077-1092.

     

    התקבל וטרם פורסם-

    Oppenhaim- Sahachar, S., "Shaping a ‘Pedagogical voice’ Using Feminist Pedagogical Principles". Gender & Education

     

    Oppenhaim- Sahachar, S, & Heishrik, M. From multi-faceted resistance to multi-dimensional identities: Ultra-Orthodox women working toward Bachelor’s degrees at a secular teacher training college. Israel Studies review.

     

    בשיפוט

     

    Oppenhaim- Sahachar, S, & Berent, I. Limitations in Training Kindergarten Teachers for an Optimal Relationship with Parents. Early Years: an international research journal.

     

    Oppenhaim Sahachar, S. Developing active trust, using sense of community through learning process- - Israeli Ultra-Orthodox Female Students Studying at a Secular College. Journal of Women and Gender in Higher Education.

     

    מאמרים לא שפיטים -

    "פנים" כתב עת לחברה וחינוך- לשמוע את האחר לדבר עם כולם- דצמבר 2011, "מי זו אישה טובה" – עבודת סדנה עם נערות מקהילות מתויגות עמ' 16-25

     

    "אפשר"- ביטאון לעובד החינוכי- סוציאלי, הכנה לעולם העבודה בתעסוקה של בני נוער וצעירים, "התערבות יעילה לקידום עצמאות כלכלית בקרב צעירות", עמ' 30- 31

     

    ספרות בדיון

    אופניים- שחר ס. (2002) איך את יודעת שאני זו אני . תל אביב: ספרית הפועלים

    נרטיבית בעריכת דביר נ' וגדרון א'. מכון מופת: תל אביב.

     

    Academic Publications

    Book-

    Oppenhaim- Sahachar, S, (2019) we were counting on you: A second look at an intervention for girls from stigmatized communities. Tel Aviv: Tema, Mofet institute. (Hebrew) 

    Chapters in books-

    Oppenhaim-shachar, S. (2017). 'Becoming a "Good men", is a feminist issue', in ".” Ed, G. Bonifacio, Global Currents in Gender and Feminisms: Canadian and International Perspectives, England: Emerald Press. 237-250.

     

    Not yet published

    Oppenhaim-Shachar, S Developing feminist leadership mindset as a way to reclaim power- Moving from Power that takes over towards power that can harness actions, In Handbook of Gender and Educational Leadership. (Eds) Pontso Moorosi, Victoria Showunmi, Charol Shakeshaft, Izhar Oplatka.  London: Bloomsbury publishing

     

    Oppenhaim- Sahachar, S. Good Girl- Israeli Ethiopian Girls Negotiate their Blackness. In Living like a girl - Agency, social vulnerability and welfare measures in a European context. Maria A. Vogel & Linda Arnell (Eds.). Oxford, New York: Berghahn Books

     

    Oppenhaim- Sahachar, S, & Berent, I. “Who are we to talk to parents about these things?” Barriers in Practicing Teachers for Effective School-Parents Partnerships Students’ Experience as an Opportunity to Uncover Discourse. In " Communication- Parents' vs Education System ". (Eds) Tabak I & Gilat I.  Mahout Center. Tel Aviv: Mofet institute. (Hebrew)

     

    Berent, I & Oppenhaim- Sahachar, S. "Unique outcome" Integrating narrative pedagogy into teacher training processes. In Narrative pedagogy. (Eds) Dvir, N. & Gidron, A. Tel Aviv: Mofet intitute. (Hebrew)

     

     

    Articles-

     

    Oppenhaim- Sahachar, S. (2020)., "Shaping a ‘Pedagogical voice’ Using Feminist Pedagogical Principles". Gender & Education.32

     

    Oppenhaim-Shachar, S., (2020). In what way using feminist pedagogic approach can enhance pedagogical strength among female teacher education students. Daphim   11-33 73. (Hebrew)

     

    Oppenhaim - Shachar, S.,)2020). Ultra-Orthodox women learning to develop active trust in secular college. Hahinuch vesvivo. 42.93-119(Hebrew)

     

     

    Oppenhaim- Sahachar, S., (2019). I'll probably end up as Metavit! Ethiopian girls learn how to shape a proper occupational identity. Social Issues in Israel.27, 43-69 (Hebrew)

     

     

    Oppenhaim-Shachar, S., (2018). From “Please Touch to “Please Know” – tracking the boundaries work in relation to the concept of "Man" among young people in the community pick-up. Megamot. 52 (2) 45-76 (Hebrew)

     

     

    Oppenhaim- shachar, S., (2017). "Man up if you want to close the deal" - in what ways might pick-up language promote and encourage rape culture. Language & society Journal (2) 10 53-71 (Hebrew)

     

    Oppenhaim-shachar, S., (2017). Pedagogical Credo Based on Feminist Pedagogy as a Way to Voice Personal Identities.  In Educating for change -The European Conference on Education, Organized by The International Academic Forum- Iafore, issn: 2188-1162. 129-137

     

    Oppenhaim-shachar, S., (2017). “…How am I going to pass this ‘audition’?” Under what conditions can second-generation Israeli Ethiopian immigrant adolescent girls, respond to a dialogue inviting them to promote their occupational aspirations? Gender & Education. Vol 31 (8), 1077-1092.

     

    Oppenhaim-Shachar, S. (2016). “You may be Black but You are not Black Like Me”, a comparison of ‘identity making’ modes among adolescent girls from stigmatized populations as a means of shunning or consenting to intervention processes providing access to support aimed at creating an optimistic occupational future. Israeli Sociology. 17 (2) 31-7 (Hebrew)

     

    Oppenhaim-Shachar, S. & Benjamin, O. (2016). Adolescent Girls' connectivity in an Occupational-Efficacy Workshop: Understanding Avoidance. Journal: Woman's Studies International Forum. 57 38–47

     

    Oppenhaim-Shachar, S. & Benjamin, O., (2016). Avoidance as a way to gain respectability, Mifgash. (Hebrew)

     

     Oppenhaim-Shachar, S. (2014). Sense of Entitlement and Extra Feminist Assistance, Hagar Studies in Culture, Policy and Identities Vol. 11 (2). 60-82.

    תאריך עדכון אחרון : 27/07/2022